Levende Ord i Ryslinge

ALT UDSOLGT  —–  ALT UDSOLGT  —-  ALT UDSOLGT  —–  ALT UDSOLGT

Den 11.-12. november 2023.
Levende Ord i Ryslinge er et nyt årligt tilbagevendende møde i og omkring Ryslinge Frimenighed, hvor vi sætter fokus på det grundtvigske i hverdagslivet. Dette års møde har overskriften: »Menneske først – og hvad så?«

N.F.S. Grundtvigs berømte udsagn om ’menneske først og kristen så’ bliver i dag ofte til ’menneske først’, og så kan vi glemme resten. ’Menneske først’ rimer godt på menneskerettigheder, humanisme, ligeværdighed og demokrati, mens ’kristen så’ måske kan skræmme nogen væk. Vi skal jo nødig træde nogen over tæerne med religiøse eller åndelige træskostøvler.

Imidlertid kan vi ifølge den nyligt afdøde teolog og højskolemand Ole Jensen som grundtvigsk skole ikke blive stående ved ’menneske først’, for der må komme noget efter. Hvis det ikke længere er et ’kristen så’, må det i det mindste være spørgsmålet ’hvad så?’ Men hvad så? Går vi glip af noget i vores forståelse af os selv og vores fælles verden ved ikke at lade ’menneske først’ blive efterfulgt af et ’kristen så’? Kan vi lade mennesket stå alene i en grundtvig-koldsk skole- og samfundstradition, eller skal vi formulere et nyt afsæt i forholdet mellem menneske og tro?

Den samtale vil vi indlede ved at invitere mennesker med meninger om Grundtvigs rolle i kirke, skole og samfund til sammen med os at tage livtag med betydningen af Grundtvig, skole, kristendom og ånd i dag.

Lørdag
10.00 Ankomst og kaffe
10.30 Morgensang og foredrag ved Bertel Haarder om det grundtvigske i samfundet
12.00 Frokost
13.30 Debat om det grundtvigske i skolen.
Moderator: Rasmus Kolby Rahbek, Debattører: Mette Sanggaard, Claus Staal og Peter Mondrup.
15.00 Kaffepause
15.45 Fortælling om Nazarethkirken ved Maria Louise Odgaard Møller.  Fællessang omkring flyglet i kirken.
17.00 På vandring i det grundtvigske Ryslinge ved Birte Fahnøe Lund og Hans Henrik Hjermitslev
18.30 Aftensmad
20.00 Kirkekoncert ved Lea Havelund & Mads Søndergaard – derefter er baren og højskolesangbogen åben i salen.

Søndag
8.00 Morgenmad
9.30 Gudstjeneste ved Maria Louise Odgaard Møller, herefter kaffe
11.00 Foredrag ved Morten Kvist om det grundtvigske i kirken.
12.30 Frokost og afrejse

Pris og lokation

Levende Ord i Ryslinge foregår i kirken og i salen. Prisen for weekenden er 595,- kr., og alle er velkomne.
Spred gerne budskabet i jeres omgangskreds.

Navn(Påkrævet)
Ledsager